Oletko hankkimassa kotisivuja? Keräsimme kasaan tärkeimmät asiat, jotka on syytä huomioida uusia sivuja hankkiessa.
Kotisivujen tekijöitä on Suomessa lukematon määrä: sekä ammattitaitoisia alalle kouluttautuneita asiantuntijoita että vähemmän asiaan vihkiytyneitä harrastelijoita. Myös hinnoittelua ja erilaisia palveluita löytyy laidasta laitaan.
Tarjonta saa helposti pään pyörälle, eikä nettisivujen toteuttajan valinta ole helppoa. Vaarana on epäonnistunut kotisivuprojekti, joka ei tyydytä kumpaakaan osapuolta.
Kiinnitä siis homiota ainakin seuraaviin asioihin, kun valitset toteuttajaa kotisivuillesi:
Verkkotunnus
Verkkotunnus eli domain on yleensä .com- tai .fi -loppuinen osoite, jolla sivustosi löytyy selaimilla. Hyvä kotisivupalveluiden tarjoaja hoitaa kaikki verkkotunnukseen liittyvät asiat, kuten vuosittaisen uusimisen, palvelimeen yhdistämisen sekä mahdollisen vanhan sivustosi osoitteiden uudelleenohjauksen. Palveluntarjoajan olisi syytä myös toimittaa uuden sivuston sivukartat vähintäänkin Googlelle ja Bingille, jotta ne ymmärtävät indeksoida uuden sivustosi. Verkkotunnus kannattaa aina hankkia sivuston tekijän kautta, jotta sähköpostiasiat ja verkkotunnuksen yhdistäminen kotisivuihin sujuu näppärästi.
Julkaisujärjestelmä
Kotisivut olisi syytä tehdä nykyaikaisella julkaisujärjestelmällä, kuten WordPressillä. WordPressillä rakennetulle sivustolle on helppo lisätä sisältöä ilman ohjelmointiosaamista. Hyvällä julkaisujärjestelmällä rakennettuja sivuja on helppo kasvattaa yrityksen mukana, esim. WordPress kotisivut on mahdollista päivittää oikeaksi verkkokaupaksi.
WordPress on maailman ylivoimaisesti käytetyin julkaisujärjestelmä. Monet kotisivupajat tarjoavat asiakkailleen omia suljettuun lähdekoodiin perustuvia julkaisujärjestelmiä, jotta saisivat heidät sitoutettua palveluihinsa. Jos haluaisit kuitenkin joskus vaihtaa palveluntarjoajaasi, se ei välttämättä onnistukaan.
Varmista siis, että kotisivusi rakennetaan avoimeen lähdekoodiin perustuvalle julkaisujärjestelmälle, kuten WordPressille. Näin sivuston käyttöikä on todennäköisesti huomattavasti pidempi ja voit halutessasi jatkokehittää sitä myös muiden kuin alkuperäisen toteutuksen tekijän kanssa.
Ulkoasu & käytettävyys
Kotisivujen ulkoasu on erittäin tärkeä osa yrityksen imagoa ja tekee lähtemättömän ensivaikutelman koko yrityksestä. Hyvä kotisivujen tekijä suunnittelee sivuston ulkoasun hyvin asiakkaan toimintaa kuvaavaksi. On hyvä, jos sinulla on valmiita ideoita kotisivujesi ulkoasusta. Näin saat yhdessä ammattilaisen kanssa varmasti tarkoitustasi palvelevan ja silmääsi miellyttävän sivuston.
Kun valitset kotisivuillesi toteuttajaa, kiinnitä huomiota myös sivuston käytettävyyteen, ja tarkastele tekijän referenssejä: vastaavatko ne käyttökokemukseltaan sellaista mihin itse pyrit? Vielä tänäkin päivänä löytää itsensä liian usein sivustolta, jonka toiminnassa on pientä häikkää tai jolta on vain yksinkertaisesti vaikea löytää etsimäänsä.
Mobiiliyhteensopivuus
Mobiiliyhteensopivuus eli responsiivisuus tarkoittaa sitä, että kotisivut mukautuvat toimimaan niin tietokoneella kuin kännykälläkin. Tämä on nykypäivänä erityisen tärkeää, sillä nettisivuja luetaan jo enemmän kännyköillä ja tableteilla kuin normaaleilla tietokoneilla.
Hinta
Yritysten tarjotessa erilaisia palveluita herää helposti kysymys, mistä hinta koostuu. Tutki siis tarkkaan, mitä yritys tarjoaa mihinkin hintaan. Varmista myös, että palveluvalikoimaan kuuluu koko tekniikan kattava ylläpitopalvelu, jotta et joudu pulaan kotisivujesi kanssa mahdollisten ongelmien ilmetessä.
Tavoite ja tulokset
Jokaisella kotisivulla on syytä olla selkeä tavoite, jonka pohjalta sivuston suunnittelu ja toteutus tehdään. Tavoite voi olla yksinkertaisesti yhteystietojen ja informaation jakaminen, liidien hankinta tai kaupan tilausten saaminen. Sivusto on tärkeä valmistaa tavoitteen mukaisesti. Kotisivujen tekijältä on hyvä kysyä, onko kävijöiden seuraaminen mahdollista ja mitä tietoa heistä on saatavilla. Seurannan tulosten perusteella sivuille osataan tehdä oikeita muutoksia ja näin parantaa tuloksia.
Hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi tarkoittaa kotisivujen toteuttamista siten, että sivut löytyvät oikeilla hakusanoilla mahdollisimman hyviltä paikoilta Googlessa. Oikeat hakusanat ovat sanoja, joilla ostavat asiakkaat hakevat palveluitasi hakukoneista.
Lähtökohtana hyvälle hakukonenäkyvyydelle on riittävä määrä tiettyä kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä. Myös julkaisujärjestelmän valinnalla on suuri rooli hakukonenäkyvyyden kannalta. Hyvällä julkaisujärjestelmällä sivustosi sisältö näkyy hakukoneille niiden ymmärtämässä muodossa. Näin hakukoneet ymmärtävät, mikä sivustosi tarkoitus on, ja tarjoavat sivustoasi asiasta kiinnostuneille etsijöille.
Huonosti sisällön käsittelevä julkaisujärjestelmä huonontaa kotisivujen hakukonenäkyvyyttä aivan turhaan. Valitse siis hakukoneystävällinen järjestelmä kotisivujesi moottoriksi. Esimerkiksi WordPressillä voidaan rakentaa helposti hakukoneystävällinen sivusto tai verkkokauppa.
Yhteenveto
Tehtäväsi on valita sellainen tekijä kotisivuillesi, joka tarjoaa sopivan ratkaisun juuri sinun tarpeisiisi. Kiinnitä myös huomiota ylläpitopalveluihin, jotta vältyt yllättäviltä kustannuksilta, kun tarvitset apua sivustosi kanssa. Pieleen mennyt kotisivuprojekti voi maksaa sinulle paljon enemmän kuin itse kotisivujen hinnan, sillä pahimmassa tapauksessa huonot kotisivut voivat karkoittaa asiakkaasi.